12
Dub

0

Lektoři jazyků – objevte online svět (recenze)

Dnešní příspěvek je výjimečně v českém jazyce, jelikož v něm recenzuji kurz pro lektory cizích jazyků obecně a chtěla bych, aby si ji případně mohli přečíst i kolegové, kteří angličtinou až tak dobře nevládnou. Zároveň bych chtěla úvodem říci – jak už ostatně v této době patří k dobrým mravům, že tato recenze není placená a není ani součástí žádné spolupráce. Myslím si však, že dobrá práce se má ocenit tím, že o ní dáme vědět i ostatním, nejúčinnější reklama je přeci doporučení. A to je důvod, proč jsem se rozhodla podělit se o informace o kurzu, kterého jsem se zúčastnila a který by mohl poskytnout cenné rady lektorům, kteří by se rádi věnovali online výuce jazyků.

Kurz pořádají Hanka Šimáčková a Ivana Kudrnová, úspěšné lektorky cizích jazyků, které stojí za projektem Digitální lektoři. Obě mají dlouholeté zkušenosti s online výukou a jazykovým koučováním a kromě Digitálních lektorů se každá věnuje ještě svým vlastním úspěšným výukovým a koučovacím aktivitám. Když už bylo jasné, že kontaktní výuka se v dohledné době jen tak nerozjede, nabídly Hanka s Ivanou nejdříve ochutnávkové webináře s tipy na úvod do online učení zdarma. K jednomu takovému webináři jsem se připojila a moc se mi líbil. Domluvila jsem se tedy se spřátelenými lektorkami různých jazyků v naší podpůrné skupině (o které píšu třeba tady na blogu) a poprosily jsme o vypsání soukromého kurzu jen pro nás.

Musím říct, že v době, kdy se práce a příjmy zrovna nehrnou jsem malinko váhala, zda si zaplatit 3,5hodinový kurz s odpovídající cenou. Nakonec jsem dospěla k názoru, že investice do vzdělání přeci nikdy nemůže být zbytečná nebo navíc a na kurz se přihlásila. A rovnou přiznávám, že to byly skvěle investované peníze. Celý kurz byl rozdělen do tří částí. V úvodní části jsme se věnovaly zejména programu Zoom. Měla jsem už předchozí zkušenosti ze dvou webinářů a workshopu s Petrem Sudickým (ty mohu rovněž vřele doporučit, Petra najdete tady a určitě se mu nezdráhejte napsat, je to odborník na online nástroje ve výuce a určitě vám vyjde vstříc), přesto jsem se ještě dozvěděla hodně nového.

V navazující druhé části nám Ivana předala svoje know-how týkající se online jazykového koučování. Ivanin systém je skvěle ucelený a v mnohém inspirativní. I po mnoha letech učitelské praxe občas nezaškodí si připomenout důležité principy a podívat se, jak by člověk ještě mohl svým studentům přinést něco praktického a obohacujícího. Mně se asi nejvíc líbil systém cyklů a také Ivaniných 6CE (pokud chcete vědět víc, budete se muset přihlásit na některý z budoucích termínů 😉 ). Ivana – stejně jako já a mnoho dalších účastnic kurzu – ráda pracuje s motivovanými studenty, kteří jsou aktivní a o studium mají opravdový a bylo hezky vidět, že motivovaný lektor si motivované studenty vždycky přitáhne.

Po přestávce nás Hanka provedla prezentací na téma synchronní online výuky. Zaujala mě zejména část o tvorbě online materiálů a místech, kam je ukládat. Otevřelo se mi tím mnoho dalších možností a už je s nadšením zkoumám. Znovu se mi potvrdilo, že člověk by se neměl něčemu vyhýbat a apriori to odmítat, dokud se alespoň trošku neseznámí s tím, jak daná věc funguje. Asi nepřestanu používat papírové materiály a psát si poznámky rukou, ale věřím, že zařazení digitálních nástrojů mou výuku obohatí. A totéž platí o online výuce jako takové. Určitě bych se jí v budoucnu ráda věnovala víc.

Na závěr bych chtěla vyzdvihnout hlavně nasazení obou lektorek – stanovený čas trvání workshopu jsme nakonec přetáhly snad o hodinu, prezentace byla profesionální a zpracování témat opravdu přínosné. Bylo pro nás připraveno také příjemné překvapení v podobě e-booků a dalších materiálů. Shrnuto a podtrženo bych Hance i Ivaně ráda poděkovala a jejich kurz doporučila všem lektorům, kteří třeba ještě váhají, zda s online výukou začít nebo se alespoň rámcově seznámit s jejími možnostmi. Moc díky!

Fotografie: archiv autorky

No Comments

Reply